Processing....
Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK tvkltan tvpas tvceramah RTM tv3 tv7 8TV tv9 tvseries
"Hulurkanlah sepatah dua di ruangan ini. Tinggalkanlah jejak anda agar silaturrahim sentiasa terjalin di antara kita semua"
..Langgan Artikel Percuma..

Kami membawakan artikel-artikel terkini yang disajikan khas untuk anda dari masa ke semasa. Jangan ketinggalan mendapatkannya PERCUMA.

10:58 PM

UTP Cable

Posted by Admin


Pada kali ini saya akan menerangkan mengenai kabel jenis Unshielded Twisted Pair (UTP).Kabel yang selalu digunakan dalam rangkaian komputer dan Ethernet.

UTP merupakan kabel rangkaian komputer yang tidak disaluti dengan sebarang pelindung.Digunakan dalan Local Area Network (LAN) dan sambungan telefon.Lebih murah dan senang digunakan.Sambungan yang sesuai adalah RJ-45.

Antara kegunaan kabel jenis UTP adalah:

1. Kategori 1 - Untuk komunikasi telefon.Tidak sesuai untuk penghantaran data
2. Kategori 2 - Kemampuan penghantaran data sehingga 4 Mbps
3. Kategori 3 - Digunakan dalam rangkaian 10BASE-T.Kemampuan penghantaran data sehingga 10 Mbps.
4. Kategori 4 - Digunakan dalam rangkaian Token Ring.Kemampuan penghantaran data sehingga 16 Mbps.



jenis wayar mengikut warna dalam kabel UTP

1. Kategori 5 - Kemampuan penghantaran data sehingga 100 Mbps.
2. Kategori 5e - Kemampuan penghantaran data sehingga 1000 Mbps. (1Gbps)
3. Kategori 6 - 4 pasang dari 24 American Wire Gauge (AWG) wayar kuprum.Paling laju dalam penghantaran data UTP [sumber : www.ciscopress.com]

P/s :Jika anda ingin mengetahui kabel jenis UTP,sila lihat kabel sambungan internet di belakang komputer anda.Itulah rupanya kabel UTP.Kalau guna broadband memang tak ada ye..Tk.
sengihnampakgigi

Posted by Categories



0 Komentar:

Berilah Teguran/Komen Dengan Nama dan Blog Anda Sendiri. Gunakan bahasa yang sopan dan sesuai.'Smile Icon' Boleh Digunakan Jika Anda Mempunyai Akaun Google Sendiri. Terima Kasih.

Post a Comment

Auto Linking